දියඹ බලා . . . !
රැකියා ස්ථාන වල බාධාවන් හේතු කොටගෙන අපට නැවත කිමිදුම් අභ්යාස සඳහා යන්නට සිදු වූයේ 07/04/2019 දිනයේ දීය.
එදිනද අප ඈත මුහුදේ යාත්රා කොට කීදුනෙමු.
කිමිදුම් ස්ථානDiving Sites සඳහා; කිමිදුම් සඳහා සේවා සපයන්නන් විසින් විවිධ නම්වලින් නම් කොට ඇත. "දියඹ සුද", "කන්තිරි ගල" මේවාට උදා හරණ වේ.
මුහුදේ සිටින මාළුන්හට; ධීවරයින් විසින් නම් තබන සේ මේවායේ සත්ය අසත්ය තාවය කිසිවෙකු හට අභියෝගයට ලක් කිරීමට නොහැක!
එදිනද ඊට පසු දිනද අපට කැමැත්තෙන් හෝ අක මැත්තෙන් එන්නට සිදුවිය.
මන්ද මුහුද එන්න එන්නම ක්රම ක්රමයෙන් රළු වෙන්නට පටන් ගෙන තිබීමය.
මෙම දින දෙක අතර එක් අවස්ථාවක අප කිමිදිම සඳහා මුහුදු පතුලට ගිය විට අප එකිනෙකා හට එකිනෙකා නොපෙනෙන තරමට දියඹ කැළඹී තිබුණි.
ඒදිනම අප කිමිදුනු "දියඹ සුද" නම් ස්ථානය වචනයේ පරිසමාප්ත අර්ථයෙන්ම පතුල සුදෝ සුදු සිහින් වැල්ලකින් සමන් විත පියකරු පරිසර පද්ධතියකි. කුඩා කොරළ් තැන තැන විසිරී තිබුනු අතර කහ පැහැති මසුන් රංචු ඒමේ අත පිහිනා ගියෝය.
අපගේ කිමිදුම් අභ්යාස අවසන් වන විට අප කිමිදුම් හයක් සම්පූර්ණ කොට තිබුණු අතර කිමිදුම් කාලය පැය තුනකුත් විනාඩි විසි දෙකක් ලෙස අපගේ කිමිදුම් ලොග් පොතේ සටහන් වී තිබුණි.
ඒ සියළු කිමිදුම් අතරින් අවසාන කිමිදුම මාහට කිසිදා අමතක නොවන අත්දැකීමක් ලබා දෙන්නට ෆිලී සමත්විය.
කිමිදීමේ ප්රබේධ කිහිපයකි.
ඒ පිළිබඳව අන්තර්ජාලයෙන් උකහා ගත් ලිපියක් මා පහත අමුණා දක්වා ඇත.
8 TYPES OF DIVING EVERY DIVER SHOULD KNOW ABOUT
So you’ve done it! You’ve passed your Open Water scuba certification and you’re ready to dive into the underwater world for your first dive adventure!
As a new diver, the more time you spend with other groups of more experienced divers, the more you’ll hear about their underwater trials and tribulations. Technical diving, wreck diving, ice diving, drift diving….. Perhaps you’re still learining some of the lingo, so you’re not sure exactly what WHAT they’ve been up to, or more importantly WHY they’ve been doing it!
How many types of scuba diving are there? Here’s our guide to 8 TYPES OF DIVING EVERY DIVER SHOULD KNOW ABOUT, to help you decide what your next dive adventure should be!
1) Deep Diving
As an Open Water diver, your maximum depth should never exceed 18m. Deep Diving is considered everything below 18m. Why? Because an emergency ascent should be no faster than 18m per minute and a one minute is ascent to the surface without a regulator is classed as achievable for all divers.
How deep can recreational divers go? The depth limit for divers specified by Recreational Scuba Training Council Association is 40m, but recommendations can vary from country to country. Because all recreationsal diving is No Deco diving, 40m is considered to be the absolute maximum depth a diver is able to reach without passing the No Decompression Line (for a max of 8 min), whilst keeping the probability of Nitrgen Narcosis and Oxygen Toxicy low.
Are there any more increased risks apart from a longer emergency ascent to the surface? The deeper divers go, the more at risk they are from decompression sickness, and just because a diver sticks to the No Deco limits doesn’t mean they are immune to it. The deeper you go, the greater the risks. You are also susceptible to Nitrogen Narcosis after depths of 30m, symptoms of which include;
- wooziness
- giddiness
- euphoria
- disorientation
- loss of balance
- loss of manual dexterity
- slowing of reaction time
- fixation of ideas
- and impairment of complex reasoning.
It’s a little bit like being drunk.
So why would you want to do a deep dive if it’s considered to have more risks? Deep diving gives you the opportunity to visit new underwater areas, find new type of marine life, or discover more interesting wrecks. The additional risk and journey into the unknown also makes it a very exciting and rewarding experience! And like any type of diving, with the right planning, course and the right team, it’s perfectly safe.
2) WRECK DIVING
2) WRECK DIVING
There’s a lot of human history at the bottom of our lakes, seas and oceans. Much of it in the form of wrecks – shipwrecks, aircraft, and other artificial structures, which can give us a fascinating insight into our past.
Every wreck holds promises of discovering something no-one else has seen before or unlocking an important secret to our past. It also offers us the observer chance to get closer to exciting or tragic maritime heritage or history. They also sometimes contain artifacts – but don’t get thrifty! They should be left it in situ so as to not compromise the archeology and give other divers the opportunity to enjoy the wreck. In most countries, treasures hunting or removing souvenirs is an illegal act punishable by large fines or jail sentences.
Are wrecks good or bad for the environment? There are nearly three million wrecks on the ocean floor. Many of them serve as an artificial reef, creating a man-made habitat and offering protection for many types of marine life. It may take several years for the wreck-reefs to mature, but when they do they expand the food web and attract all forms of life. Wrecks which are sunk accidentally can contain toxic substances and pose threats to the environment.
Can I go inside the wreck? Wrecks can represent an extreme form of the diving sport and present new challenges for scuba divers. They gather layers of silt only waiting to be kicked up by divers, reducing your visibility to zero in a matter of seconds. They can be disorientating and are often covered in fishing lines or other debris which could pose risks of ensnarement. As a general rule of thumb, as with all scuba diving – always dive within your training, your current practice levels, and your own personal limits.
3) DRIFT DIVING
What is a drift dive? All dives which start and finish at a different point are technically drift dives. Most of the time the divers are transported by a current which can be caused by the tide, an ocean current, or if you’re in a river, it’s natural course.
Why drift dive? The choice about whether to drift dive depends on the purpose of your dive. Perhaps you are you trying to cover a large underwater area, trying not to repeat the same path twice, or trying to keep up with the marine life. At some dive spots there is almost always a current which means you have no choice but to go with the flow! The current gives the diver the wonderful sensation of flying. It allows you to cover long distances and see more habitats and formations than normal. But it can be more difficult to interact with smaller creatures on a drift dive, so the style is more suited to ‘big fish’ and ‘landscape’ dives.
Is drift diving dangerous? Like any dive, with a great plan and a great team, it is not dangerous. But there are some additional considerations you need to take into account before you get into the water. The biggest concern when drift diving is keeping the team together – it is easy for distracted divers get separated from their buddies. A ‘negative entry’ may be the best way to start your dive if there is a strong surface current.
4) ICE DIVING
Ice diving is a type of penetration diving which takes place underneath the frozen surface of a lake or sea. Typically, an ice diving team will only have one single entry and exit point, and no other access to the surface. Ice diving requires special equipment and training. Most recreational ice diving takes place in lakes making the environment more controllable. In addition, it is also easier to equip the entry and exit point.
Why would anyone want to dive underneath the ice? Ice diving provides the diver with a unique experience. The colour of the water is different, the way the light disperses in the water is different, as is the feeling of diving in an enclosed space. What marine life you can see will depend on your location, but you can be sure that it’ll be something very different from anything you’ve seen as a recreational diver in the tropics!
The most obvious hazards of ice diving are getting lost under the ice, hypothermia, and equipment failure due to freezing.
5) CAVERN DIVING & CAVE DIVING
What is the difference between cavern diving and cave diving? These two types of diving sound very similar but are quite different. When you’re cavern diving, you can expect to continue to see natural light for the duration of your dive. During a cave dive, you may penetrate the cave system completely. A cave dive can take you hundreds of meters away from the entrance, and way past the point penetrated by natural light. Cave diving is a specialist technical dive, whereas cavern diving can be practiced by recreational divers.
But isn’t it dangerous? Cavern divers stay within the ‘cavern zone’ where natural light can be seen in order that they can swim towards the light ‘in a straight line’ and vacate the cavern easily in the event of an emergency. Cave divers do not have it so easy when it comes to exiting a cave. That is the reason why they are required to take an extra safety training to protect themselves and their dive buddies while they are exploring a cave system.
Why should I try Cavern diving? Cavern diving gives you the opportunity to discover what marine life exists in the darkness, and how it has adapted to life there. Different types of corals, shrimps, crabs and fish all live out of the reach of natural light and have evolved strange characteristics to compensate! Swimming towards the dark, and into the unknown, makes this an extremely exciting form of scuba diving. But it is not for the faint-hearted! Cavern diving is a good way to find out if you want to commit the time and money required to qualify as a technical cave diver.
6) ENRICHED AIR NITROX (EAN) DIVING
What is it? When we dive we rely on the air in our tank. But what we all learn early on in our diving careers is that the very air that keeps us alive underwater can also pose a threat. Pure air is composed of 21% Oxygen and 79% Nitrogen and it is the Nitrogen being absorbed into our bodies that puts us at risk. So, what if we changed the mix of gas to reduce the amount of Nitrogen we absorb?
Enriched air nitrox diving is the term used when we change the blend of Oxygen and Nitrogen in our tank. Recreational EAN scuba divers use a blend that is usually a mixture of between 21- 40% oxygen. Breathing an EAN mix gives divers the opportunity to endure a longer bottom time and allow an easier exploration of deep wrecks or other underwater features. It is also useful for divers who are making many dives over a short period to keep their residual nitrogen saturation low. It also means we feel less tired after a many days diving.
7) ALTITUDE DIVING
Not all dives spots are at sea level – a mountain lake makes an exciting challenge for divers! Altitude diving is classed as any dive spot higher than 300 metres (980 ft) above sea level. Unsurprisingly, it changes many things about the way we approach our dive.
So what’s the difference between altitude diving and diving at sea level? When we do an altitude dive the reduced atmospheric pressure at the surface of the body of water affects the diver’s depth gauges, as does the fresh water which is less dense than in the sea. When the diver ascends from depth at altitude, the rate of change as the ambient pressure drops is far greater than when ascending from a dive in the sea. These factors need to be compensated for otherwise dives considered relatively safe in the sea might be dangerous. This could generate copious nitrogen bubbles within a diver’s bodily tissues, causing an increased risk of decompression sickness.
There are many reasons people dive at high altitude, some of them maybe searching for particular objects such as WWII aircraft. For others, lakes make a great place to train when the sea is inhospitable or too distant to be practical. And of course, there are some people who are diving at altitude for scientific research purposes or only because they are attracted to mountain lakes and rivers just for the plain fun of it!
8) NIGHT DIVING
Types of diving list is the night diving. When the sun disappears behind the horizon and darkness descends, a new kind of opportunity arises. Diving at night opens up a whole new world of creatures and sensations. You may be at a dive spot familiar to you during the day – but dived at night it will offer a completely different experience.
Last but not least on our
Last but not least on our
So, what will I see? As the reef transitions from daylight to darkness, nocturnal creatures that hide during the day come alive. From stealthy hunters like sharks and octopuses to ghostly glowing plankton, bizarre alien larvae and all manner of life in between. From frogfish to stargazers, ghost pipefish, blue-ringed octopuses to nudibranchs and beyond. If you’re in the right spot you might also see the natural phenomenon of bioluminescence.
You can experience an awe-inspiring light show, which is created by microorganisms, plankton and other minute critters from a chemical reaction.
Is there any special training required? due to an increased chance of disorientation, night diving requires extremely good buoyancy and spatial awareness. You will also need a new set of hand signals and some notes on how to use your torch. This is important that you can continue to communicate effectively with your buddy and not frighten any of the sea creatures with your light!
For all these types of diving, Biodiversity would recommend you to take the relevant SSI or PADI Specialty Diver courses. Both for your safety and to enhance your underwater experience. At Biodiversity Eco Resort, we offer some of these SSI or PADI Specialty Diver courses:
- SSI/ PADI Deep Diver Speciality – for those wanting to pursue Deep Diving
- SSI / PADI Drift Diver Spezialität -for those wanting to pursue Drift Diving
- SSI Night Diving and Limited Visibility or PADI Night Diver Course – for all those who want to dare the leap into the dark
Wreck Diving යනු ගිළුණු නැව් ගවේශනයය.
පොදුවේ බොහෝ කිමිදෙන්නන් අතර Wreck Diving ප්රචලිතය.
බොහෝ දෙනා එයට රුචිය.
මමද එම කුළකයේ අවයවයක්මි.
ත්රිකුණා මළයේ ඉරක්කණ්ඩි පාලම ඔබ්බෙන් මුහුදේ අඩු ගැඹුරකින් ගිළුණු නැවක් පවතින බව කන වැකුණු; මීට වසර 10 කට පමණ ඉහත දිනෙක සිටම මා එහි කිමිදීම සිහිණයක් කර ගත්තෙමි.
අවසාන ඊළාම් යුද්ධයේදී කීර්තිමත් ශ්රී ලංකා නාවික හමුදාව විසින් එල්ටීටීඊ සංවිධානය සතුව තිබූ We Ling නමැති නෞකාව සිය පාලනයට නතු කර ගත්තේය.
මෙම නෞකාව ඒවන විට බොහෝ සෙයින් අබල දුබලව පැවතුනු අතර එය ගිල්වා දැමීමට රජය විසින් තීරණය කොට තිබුණි.
නෞකාවක්; යාත්රණයෙන් ඉවත්වූ පසු මෙසේ මහ මුහුදේ ගිල්වා දැමීම සම්ප්රදායක් වන අතර එයද තරමක ක්රියාන්විතයකි.
මේවන විට රජයේ ගබඩා තුල එතෙක් මෙරට සිටි ජනාධිපති වරුන් පාවිච්චි කල වෙඩි නොවදින රථ විනාශ කර දැමීමට කල් මරමින් විය.
මෙම රථ අතර ඉතා වටිනා බෙන්ස් රථ කිහිපයක් හා රෙන්ජ් රෝවර් රථයක්ද ඇතුළුව වාහන අටක් පැවතුනි.
ඉන් නාවික හමුදාව එම වාහන භාරගෙන ඒවා නැවේ තට්ටුව මත තබා වෙල්ඩින් කොට නැව සමග මීගමුවට දකුණින් මුහුදේ 26/03/2018 ගිල්වා දැමීය.
දැවැන්තයෙකුගේ සමු ගැනීම . . . !
PADI බල පත්රය සඳහා මීටර 18 එනම් අඩි 60 කට ආසන්න ගැඹුරක් කිමිදිමට හැකිවිය යුතුය. We Ling නෞකාව ගිල්වා දැමීමෙන් පසුව එය මුහුදේ ගිලා බැස පතුලේ නැවතී ඇති අතර නැවේ ඉහල තට්ටුවේ මතුපිට ඇත්තේ මීටර 18 ක ගැඹුරිණි.
PADI මූලික බලපත්රය හිමි අයෙකු මීටර 18 කට වඩා කිමිදීම නොකලයුත්තකි. කිමිදීම මෙහෙය වන Dive Master විසින් තමාගේ සේවා දයකයා සතු කිමිදුම් බලපත්රය විමසා බැලීමෙන් පසුව ඔහුව මෙහෙය වන ..Diving Site එක හා ගැඹුර තීරණය කරණු ලබයි.
සෑම විටෙකදීම ඉතා වගකීමෙන් කටයුතු කරණ ෆිලී අප ව කැටිව යන්නට පෙර; නැව පිළිබඳවත්, කිමිදිම පිළිබඳවත් අපව දැනුවත් කලේය.
තෙල බෙදීම . . . !
පසෙක ඇති සුදු පැහැති කළු ලෑල්ලේ We Ling නෞකාව ගාල් කොට ඇත!
"Deck ඒක ලඟට විතරයි යන්න පුළුවන්. එතැනට මීටර 18 යි. ඉන් පහලට යන්න අපට බෑ!"
එය අතිශය වෙනස්ම වූ අත්දැකීමක් හා මතකයක් වනු ඇතැයි මම මගේ හදවත අමතා කීවෙමි.
අප සමාන්ය ලෙසටම වෙරළෙන් පිටත්ව යාත්රා කරණ්නට විය.
මාහට දැණුනු ලෙසට නැව ගිල්වා ඇති ස්ථානය පිහිටියේ මීගමුවට දකුණින් මුහුදේය.
ෆිලී සිරිත් අපරිදි GPS උපකරණයේ මාර්ගයෙන් යාත්රා කලයුතු ඉසව්ව දක්වමින් විය.
දිනය පැහැදිලි කාලගුණයකින් යුක්ත විය.
මුළු මහත් අහස් කුස එකම නිල් පැහැයක් ගෙන තිබුණි.
වෙලාව උදෑසන 10.00 ට පමණ ඇත.
බෝට්ටුව අදාල ස්ථානයට ලඟා විය.
දැඩිහිරු රැස් මුහුදට වැටී තිබුණි.
මුහුද යම්තාක් දුරට කීකරුව සිටියේය.
නැංගූරම දමා අවසන් වනවූ පසු අප සූදනම්ව දියට බැස ගත්තෝය.
ඉන්පසු ක්රම ක්රමයෙන් මමත් ෆිලීත් තෙශාන්තත් මුහුදු පතුල බලා කිමිදෙන්නට විය.
ජීවිතය ලනු පොටක . . . !
නැංගූරම බැඳි කහ පැහැති කඹය අල්ලා ගත් අප අඩියෙන් අඩිය මුහුදු පතුලේ ලැගුම් ගෙන සිටින නෞකා රාජිනිය හමුවීමට ගමන් ගතිමු.
තරමක් පහතට යන විට තද කොල පහැයෙන් විශාල වස්තුවක් පෙනෙන්නට විය.
මාළු! මාළු!! මාළු!!!
ඒ අවට පරව් අයිනක් ඒ මේ අත පිහිනමින් විය.
තවත් ලං වන විට නෞකාව මත ගාල් කොට ඇති වාහන එකින් එක පෙනෙන්නට විය.
මා ඩෙක් එකට සමාන්තරව නැව මතුපිටින් පිහිනා ගියෙමි.
කෙතරම් සුන්දර අත් දැකීමක්ද එය.
තට්ටයෙන් හඳුනා ගන්න . . !
ඔව් සත්තකින්ම එය සුන්දර සිහිනයක්ම විය නෙක වර්ණයෙන් වර්ණ ගැන්වුනු.
මීට වසර 15 - 20 කට පෙර මාගේ මිත්රයා ෂානක රාජකරුණා පැවසූ වැකිය මට යලිත් මතක් විය .
කිමිදුම් අභ්යාස අවසන් කල දිනයේ අපට ලිඛිත පරීක්ෂණයකට පෙනී සිටින්න විය.
අප කිමිදුම් මධ්යස්ථානයට , ෆිලීට හා ප්රනාන්දු මහත්මියට සමුදී ගෙදර පැමිණියෙමු.
අතක් පයක් නොකැඩී ඔයිං ගියා මදෑ . . !
පහු ගිය සෑම වසරකම මාගේ උපන් දිනයට මවිසින්; මාවෙතට පිදුනු වටිනා ත්යාගයක් විය.
ගිය වසරේ හැටන් දක්වා සයිකල් සවාරියයි.
අප්රේල් 30 දිනට මාගේ උපන් දිනය සමපාත වී ඇත.
අප්රේල් 25 වනදා වන විටත් අපහට PADI බලපත්රය ලැබී නොමැති විය.
රැකියාව සඳහා ගොස් නැවත නිවසට පැමිණි සෑම දිනකම මා ගෙට ගොඩ වූයේ විදෙස් ලිපියක් බලා පොරොත්තුවෙනි.
26, 27 දින දෙකද ගෙවී ගියේය.
උප්න් දිනයට තව ඇත්තේ දින දෙකකි.
28/04/2019 දින හවස් යාමයේදී; එළඹෙන උපන් දිනය වෙනුවෙන් මා වසර 20 කට ආසන්න කාලයක් බලා සිටි ත්යාගය ලදිමි.
නම ගම - මූනත් තහඩුව අනෙක් පස දැක්වේ.
"මට පැඩි ලයිසන් එක ලැබුනා"
මා හදවත අමතා පවසූවෙමි.
දිවයින වටා කිමිදී පිවිසිය හැකි ඇති ගිලී ගිය නෞකා පිළිබඳ විස්තරයක්.
http://www.divesrilanka.com/SPAllSLWrecks.html
ඔබ යන්තමින් හෝ නෞකා ගවේශනය පිළිබඳ අශාවක් ඇත්නම් මෙම ලින්කුවට ගොඩ වැදී බලන්න.
https://www.slam.lk/wrecks
මේ සියළු විස්තර වඩාත් සවිස්තර ලෙස: දැනට බේතකට වත් සොයා ගැනීමට නොහැකි; ආතර් සී ක්ලාක් ගේ Classic Diving in Ceylon පොතේ තියෙන්නට ඇත!
ඔබ යන්තමින් හෝ නෞකා ගවේශනය පිළිබඳ අශාවක් ඇත්නම් මෙම ලින්කුවට ගොඩ වැදී බලන්න.
https://www.slam.lk/wrecks
මේ සියළු විස්තර වඩාත් සවිස්තර ලෙස: දැනට බේතකට වත් සොයා ගැනීමට නොහැකි; ආතර් සී ක්ලාක් ගේ Classic Diving in Ceylon පොතේ තියෙන්නට ඇත!
කියවාගෙන- බලාගෙන යද්දී තරහකුත් ආවා. මෙහෙම පම්පෝරි ගහන්නේ අනෙක් මිනිස්සුන්ට හිතක්-පපුවක්-ආසාවන් නැතිය කියලද?
ReplyDeleteදුක හිතුනත් මොකෝ?
තව තවත් වර්ණවත් හීන දැක ඒවායේ කොටස් හරි අපට පෙන්වන්නටත්, වරුණා කරන්නටත් වරුණ දෙවීයාගේ; පොසෙයිඩන් දෙවිඳුන්ගේ පිහිට ඔබට ලැබේවා!
අනේ නෑ නිදි මහතා! මේ ලියන්නේ පම්පෝරි නෙවෙයි. බලන තව එකෙකුට ආස හිතෙන්න. "පොසෙයිඩන්" ? ඔබඝ් දන්නවා නෙ එහෙනම් කාරණා කාරණා??
Deleteපසු ගිය දවසක විවෘත කල Underwater Museum එක ගැන කියවපු විටදී මට එකවරම මතක් උනේ ඔබවයි. ඒකත් නරඹන්න අවස්තාව ලැබේවා කියා පතමි.
ReplyDeleteආ සෑම් මහත්තයා! ඔව් මමත් තෙශාත් ඒක බලන්න යන්න තමයි හිතාන ඉන්නේ! ස්තූතියි ගොඩ වැදුනාට!
Deleteතට්ටයා මහතා ඊයේ දිනයේ පොස්ටුවක් දමා තිබුනා නේද. පහත දක්වා ඇති පරිදි.
ReplyDeletekimidhum
රැකියා ස්ථාන වල බාධාවන් හේතු කොටගෙන අපට නැවත කිමිදුම් අභ්යාස සඳහා යන්නට සිදු වූයේ ............................. දිනයේ දීය.
එදිනද අප ඈත මුහුදේ යාත්රා කොට කීදුනෙමු.
කිමිදුම් ස්ථාන...................... සඳහා; කිමිදුම් සඳහා සේවා සපයන්නන් විසින් විවිධ නම්වලින් නම් කොට ඇත. "දියඹ සුද", ".........................." මේවාට උදා හරණ වේ.
මුහුදේ සිටින මාළුන්හට; ධීවරයින් විසින් නම් තබන සේ මේවායේ සත්ය අසත්ය තාවය කිසිවෙකු හට අභියෝගයට ලක් කිරීමට නොහැක!
එදිනද ඊට පසු දිනද අපට කැමැත්තෙන් හෝ අක මැත්තෙන් එන්නට සිදුවිය.
මන්ද මුහුද එන්න එන්නම ක්රම ක්රමයෙන් රළු වෙන්නට පටන් ගෙන තිබීමය.
මෙම දින දෙක අතර එක් අවස්ථාවක අප කිමිදිම සඳහා මුහුදු පතුලට ගිය විට අප එකිනෙකා හට එකිනෙකා නොපෙනෙන තරමට දියඹ කැළඹී තිබුණි.
ඒදිනම අප කිමිදුනු "දියඹ සුද" නම් ස්ථානය වචනයේ පරිසමාප්ත අර්ථයෙන්ම පතුල සුදෝ සුදු සිහින් වැල්ලකින් සමන් විත පියකරු පරිසර පද්ධතියකි. කුඩා කොරළ් තැන තැන විසිරී තිබුනු අතර කහ පැහැති මසුන් රංචු ඒමේ අත පිහිනා ගියෝය.
අපගේ කිමිදුම් අභ්යාස අවසන් වන විට අප කිමිදුම් හයක් සම්පූර්ණ කොට තිබුණු අතර කිමිදුම් කාලය පැය තුනකුත් විනාඩි ............. ලෙස අපගේ කිමිදුම් ලොග් පොතේ සටහන් වී තිබුණි.
ඒ සියළු කිමිදුම් අතරින් අවසාන කිමිදුම මාහට කිසිදා අමතක නොවන අත්දැකීමක් ලබා දෙන්නට ෆිලී සමත්විය.
කිමිදීමේ ප්රබේධ කිහිපයකි.
ඒ පිළිබඳව අන්තර්ජාලයෙන් උකහා ගත් ලිපියක් මා පහත අමුණා දක්වා ඇත.
සාමාන්යයෙන් ......................... යනු ගිළුණු නැව් ගවේශනයය.
පොදුවේ බොහෝ කිමිදෙන්නන් අතර ...................... ප්රචලිතය.
බොහෝ දෙනා එයට රුචිය.
මමද එම කුළකයේ අවයවයක්මි.
ත්රිකුණා මළයේ ඉරක්කණ්ඩි පාලම ඔබ්බෙන් මුහුදේ අඩු ගැඹුරකින් ගිළුණු නැවක් පවතින බව කන වැකුණු; මීට වසර 10 කට පමණ ඉහත දිනෙක සිටම මා එහි කිමිදීම සිහිණයක් කර ගත්තෙමි.
......................... වසරේදි කීර්තිමත් ශ්රී ලංකා නාවික හමුදාව විසින් එල්ටීටීඊ සංවිධානය සතුව තිබූ ....................... නමැති නෞකාව සිය පාලනයට නතු කර ගත්තේය.
මෙම නෞකාව ඒවන විට බොහෝ සෙයින් අබල දුබලව පැවතුනු අතර එය ගිල්වා දැමීමට රජය විසින් තීරණය කොට තිබුණි.
නෞකාවක්; යාත්රණයෙන් ඉවත්වූ පසු මෙසේ මහ මුහුදේ ගිල්වා දැමීම සම්ප්රදායක් වන අතර එයද තරමක ක්රියාන්විතයකි.
මේවන විට රජයේ ගබඩා තුල එතෙක් මෙරට සිටි ජනාධිපති වරුන් පාවිච්චි කල වෙඩි නොවදින රථ විනාශ කර දැමීමට කල් මරමින් විය.
මෙම රථ අතර ඉතා වටිනා බෙන්ස් රථ කිහිපයක් හා රෙන්ජ් රෝවර් රථයක්ද ඇතුළුව වාහන අටක් පැවතුනි.
ඉන් නාවික හමුදාව එම වාහන භාරගෙන ඒවා නැවේ තට්ටුව මත තබා වෙල්ඩින් කොට නැව සමග මීගමුවට දකුණින් මුහුදේ ............ ගිල්වා දැමීය.
...........
මේ පොස්ටුව කොයිබද මහතා?
ඒ කටු තොරණ! තොරණක් හදන්න කලින් පුවක් ගස් වලින් හදන රාමුව තමයි කටු තොරණ කියන්නේ. ඒක වැහෙන්න පොල් අතුවලින් ආවරණයකුත් හදනවා. තොරණෙ රූප රාමු එල්ලන්නෙ ලයිට් දාන්නෙ ඒ පොල් අතු ආවරණයට මුවාවෙලා හොරාවට. සමහර වෙලාවට ලොකු හුලං හමලා අර පොල් අතු උඩ ගිහින් නැතිනම් ගැලවිලාම ගිහින් කටු තොරණ එහෙමත් නැත්නම් පුවක් ගස් රාමුව පෙනෙන්නට පටන් ගන්නවා. ඒක දකින අය තේරුම් ගන්නෝන ඒ තොරණ නෙවේ කියලා! අනික දැන් තොරණ විවෘථ කරලා ලයිට් දාලා තොරණ කවි විරිදු කියාන වැඩේ යනකොට ආයෙත් "කෝ බං එත කොට අර පුවක් ගස්?" කියලා අහලා හොයලා වෙහෙසෙන්න එපා. ඒක බලන්න ඕනම නං තොරණේ පිටිපස්සෙන් ගිහින් බලන එකයි ඇත්තේ? එතකොට ලයිට් වැඩ කෑලි දාන ප්ලෑෂර් කොටේ කර කැවෙන හැටිත් බලා ගත්තෑකි ආයුබොවං!
DeleteLOL
Deleteඑහෙම නේද?
DeleteDedicated fans you have Mr.Thatts
Deleteහරිම ආසාවෙන් කියෙව්වා. මේක අදහසක් විතරයි .ටයිටැනික් චිත්රපටයේ නිධාන කතාව වගේ තැනකින් ලිපිය පටන් ගත්තානම් තවත් ලස්සනයි .
ReplyDeleteස්තූතියි! මේ ලිපිය ඒ ලිපි මාලාවේ අට වැන්න. අවසාන කොටස. ඇත්තටම PADI බලපත්රය ලබා ගැනීමේ කථාවයි ඒ අවසන් වූයේ.
ReplyDeleteCongratulations, now we can go diving with a PADI instructor for FREEEEE. Let's dive off Port Douglas some day. (Wijebahu)
ReplyDeleteඑකෙන්ම විජේබාහු මහත්තයා!
Deleteසුපිරි, මේ පාර පරක්කු උනා බලන්න.
ReplyDelete